Leesautobiografie

 

Ik heb de opdracht gekregen om een leesautobiografie te maken voor het fictiedossier. Een leesautobiografie is een verhaal over je eigen leesleven.

 

In de kleuterklas werd ik veel voorgelezen door mijn juf. Er werden ook makkelijke kinderliedjes met gebaren gezongen om uit te leggen wat die woorden betekenden om woordjes te leren. Voor de rest doe je in de kleuterklas niet zo veel aan lezen. In groep drie leerde ik de letters van het alfabet en de klanken daarvan. We oefende ook met bordjes met woorden van drie letters en daarbij een plaatje van wat dat woord betekent, zoals vis of tak. Ook gingen we tutorlezen. Je gaat dan met kinderen uit groep zeven of acht boekjes lezen en als je dan wat fout las dan verbeterde ze je zodat je leerde hoe je het wel moest uitspreken. Elke keer als je een boekje uit had mocht je een boekje uit kiezen met een iets hoger niveau.

 

Op de basisschool lazen we in niveaus. We hadden boekenkasten met kleuren, die kleuren gaven het niveau aan. Je had af en toe een leestoets om je niveau om hoog te krijgen, als je dan het verhaal van een niveau hoger binnen een bepaalde tijd kon lezen mocht je in dat niveau boek gaan lezen. Toen ik groep vijf in kwam had ik een lager niveau dan de rest waardoor mijn juf dacht dat ik misschien dyslectisch was. Later in dat jaar ging het een stuk beter en was iets van drie niveaus omhoog gegaan waardoor ze niet meer zo’n test hebben gedaan. Uit de uitslag van de drempeltoets, die ik in groep zeven heb gemaakt, kwam naar voren dat mijn taalniveau veel lager lag als mijn rekenniveau. Door deze uitslag ben ik alsnog getest op dyslexie en daar bleek dat ik hartstikke dyslectisch ben.

 

Op het mavo lees ik nu vooral boeken voor Nederlands omdat ik daar opdrachten voor moet maken. En ik lees ook soms kleine boekjes voor Engels en daar moet ik dan toetsen van maken. Ik ga zelf nooit naar het theater maar kijk wel veel televisie vooral Engelse series dus lees ik de ondertiteling.

 

Nu ik weet wat de oorzaak is van mijn leesprobleem is kan ik er beter mee om gaan en lees ik zelfs graag boeken.