Boekverslag

Een groepje van vijf vrienden woont in een sjieke wijk. Ze vinden het maar saai in hun buurt, er gebeurt nooit iets spannends. Ze kijken veel actiefilms, aan de hand van die films besluiten de jongens om wraakacties te plegen. Het groepje jongens maken een potje met lootjes, van iedereen een actie op een lootje. Zo trekken ze om de beurten een lootje.

Ze proberen elkaar elke keer te overtreffen met hun opdracht. Als de jongens de laatste wraakactie hebben gehad raken ze verslaafd aan de adrenalinekick, verslaafd aan de spanning, de angst en het gevaar. Ze gaan nu een stap verder met hun actie, een overval...

Helen Vreeswijk schrijft over misdaad die door kinderen of tegen kinderen wordt gepleegd. Helen Vreeswijk is een schrijfster die vooral boeken voor de jeugd schrijft. Haar hoofdpersonen zijn vaak meisjes die uit gezinnen komen waarin die meisjes weinig aandacht krijgen, het zijn eenoudergezinnen of gezinnen waarin allebei de ouders heel veel werken. Ze komen in aanraking met allerlei soorten criminaliteit zoals, ontvoering, jeugdbendes, sektes die hun gelovigen uitbuiten, loverboys, stalkers, drugs. Helen Vreeswijk laat zien wat de gevolgen voor de hoofdpersonen en de mensen om hen heen kunnen zijn. Ze baseert zich daarbij op waargebeurde verhalen. Ze wil jongeren waarschuwen voor de gevaren van de harde maatschappij.

In het begin begint ze meestal met een hoofdstukje over wat er in het einde, de toekomst gaat gebeuren. Hierdoor ben je gelijk geboeid en wil je weten waarom, of wat er is gebeurt. In het midden geeft ze van het verhaal wat achtergrondinformatie prijs zodat je zelf met de puzzelstukjes aan de slag kan. Ze schrijft met gevoel en emoties zodat je je gaat inleven in de personages. Gesprekken tussen de personages worden erg letterlijk geschreven, hierdoor wordt het echt en geloofwaardig.

Het boek is een op waarheid gebaseerd misdaadverhaal. Alleen zijn de namen veranderd en voor de leesbaarheid zijn een paar gebeurtenissen en details aangepast. Het thema van het boek is misdaad.

De personages in het boek zijn vijf jongens, Maurice, Steef, Peter, Danny en Frist.

Maurice is een vriend van Frist. Hij wil er eigenlijk niks mee te maken hebben maar hij wil niet dat ze hem nog meer een mietje vinden.

Steef is niet snel bang, hij houd ook wel van een uitdaging.

Peter vindt het echt geweldig om te doen, al dit adrenaline en gevaar. Hij wil ook graag de beste zijn van de groep. Hij denkt dat hij een goede leider zou zijn, hij doet er ook alles aan om dat te bewijzen.

Danny is een beetje de agressieveling van de groep. Hij durft veel en is niet snel bang. Hierdoor haalt hij de andere jongens ook over.

Frist houd niet van het agressieve gedrag, hij wilt alleen wraakacties houden waarbij je de mensen geen lichamelijk pijn doet, als dat dan wel gebeurt heeft hij er spijt van.

Het verhaal is in de nu tijd geschreven. Het verhaal bestaat uit twee verhaallijnen een deel gaat over de jongens en een deel gaat over de politie die deze zaak proberen op te lossen. Het verhaal begint met een gebeurtenis uit het einde en daar na is wel alles in chronologische volgorde. Het boek heeft een gesloten einde. De jongens zijn opgepakt door de politie dus het verhaal is afgelopen, het probleem is opgelost.

Ik verwachtte een spannend en een leuk boek. Ik heb al veel boeken van haar gelezen dus verwachtte wel dat het een goed boek zou zijn. In het begin moest ik er wel even in komen maar mijn verwachtingen die ik voordat ik het boek ging lezen had zijn uitgekomen. Het was echt een heel spannend boek omdat ze grote risico’s namen met hun acties, ik moest gewoon weten wat er verder gebeurde. Vooral toen ze een opdracht overnamen van een paar criminelen. Ook doordat er hoofdstukken over de politie tussen zitten. Je leest dat de politie steeds dichter bij de oplossing komt en de jongens denken dat de politie er niet achter zal komen. Het boek heeft me wel laten zien dat je je niet moet laten overhalen of moet laten vertellen wat je moet doen, hierdoor kan je verkeerde keuzes maken.